Opdracht 2: liedje Macarena

Activiteit:
 
De leerlingen dansen in groep op het liedje Macarena. Eén leerling per groep trekt foto's van de verschillende bewegingen. Als verwerking drukt de leerkracht de foto's af en laat het liedje nog een keer horen. Als de woorden bij hun afbeelding passen, moeten ze het omhoog doen.
Aanpak:
1) De leerlingen worden verdeeld in groepjes.
2) De leerkracht deelt het fototoestel uit.
3) De leerlingen bewegen op de muziek.
4) Eén leerling per groep trekt foto's.
5) De leerkracht print de foto's uit.
6) Laat nog een keer horen.
7) Steken hun foto in de lucht als de beweging bij het stukje van het lied past.
 
Verantwoording:
 
Situering muzische vorming:
 
Muziek:
 
1.3 Spontaan meebewegen op muziek.
1.4. Waargenomen klanken omzetten in beweging.
 
Beweging:
 
1.2. De kinderen ervaren en exploreren verschillende houdingen en bewegingen.
 
Eindterm ICT:
2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier
 
veilig: Er is geen gevaar aan gebonden.
verantwoord: Ze moeten zorg dragen voor het fototoestel. 
doelmatig: Ze moeten de bewegingen nabootsen.
 
Kwaliteitsverhogend omdat:
 
- Het lied past bij hun leefwereld.
- De leerlingen kennen het lied.