Opdracht 1: Rondgaan met een camera 

Activiteit:
 
Wij hebben net alle vlakke figuren gezien. De leerlingen krijgen per groepje één fototoestel. Ze moeten rondgaan in de school en foto's trekken van vlakke figuren zoals driehoeken, vierkanten, trapeziums, cirkels,...
 
Aanpak:
 
1) De leerlingen worden verdeeld in groepjes.
2) De leerlingen krijgen één fototoestel per groep.
3) De leerlingen gaan in stilte op zoek naar vlakke figuren en trekken er een foto van.
4) De leerlingen komen na 20 min terug en tonen de foto's.
5) De leerkracht verzamelt de foto's en toont het op de laptop.
 
Verantwoording:
 
Situering wiskunde:
 
MK14 Meetkundige vormen onderzoeken en globaal herkennen door zich: te bewegen in de ruimte, te kijken naar en te handelen (bijv. beleggen,puzzelen, vouwen, knippen, tekenen, rubriceren) met voorwerpen uit de omgeving en met vlakke figuren.
 
Eindterm ICT:
1.De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
 
De leerlingen gaan zeker een positieve houding hebben tegenover ICT door het fototoestel te gebruiken. Ze gaan merken dat je de leerstof ook op een speelse manier kan herhalen. Ze merken ook dat je veel figuren tegenkomt in het dagelijks leven. Het zou me niet verwonderen dat ze ook buiten school naar vlakke figuren zullen zoeken.
 
Kwaliteitsverhogend omdat:
 
- De leerlingen kunnen zelf kiezen hoeveel foto's ze trekken van de vlakke figuren.
- Ze krijgen feedback van de leerkracht