Opdracht 6: de kortste route berekenen

 
Activiteit:
 
De leerlingen worden verdeeld in groepjes van 3. Ze moeten zelf de kortste route berekenen van school tot aan de zoo van Antwerpen. Hiervoor gebruiken ze de site van De Lijn. Als iedereen de kortste route heeft gevonden, zullen wij de resultaten vergelijken en de kortste route uitproberen.
 
Aanpak:
 
1) De leerlingen worden verdeeld in groepen.
2) De leerlingen zoeken de kortste route door op deze link te klikken.delijn.be/nl/
3) Ze zoeken op om hoe laat ze de tram moeten nemen en hoe lang ze moeten wandelen
4) Ze moeten kunnen uitleggen hoe ze hebben gewerkt.
 
Verantwoording:
 
Situering wiskunde:
 
MR70:Tijdsduur berekenen:
c) in uren en/of minuten en/of seconden 
MR82: Tabellen, grafieken en diagrammen lezen en correct interpreteren.
MR89: In veel voorkomende situaties de relaties tussen grootheden ervaren en onderzoeken bij
c) tijd, afstand, snelheid
 
Eindterm ICT:
 
6.De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
 
De leerlingen moeten informatie opzoeken op de site van de lijn. Nadien moeten ze een werkblad invullen in een word-document en als ze hiermee klaar zijn, moeten ze de juf roepen. 
 
Kwaliteitsverhogend omdat:
 
- Ze kunnen er gebruik van maken in het dagelijks leven.